Lyset tänt men ingen hemma

Stackars lille Sixten. Han var ute och sprang i sin boll häromdagen och blev antagligen skrämd av någonting fasansfullt. Han stängde av. Han frös och blev stel som en morot.

När jag märkte det så plockade jag upp stackarn och lade honom innanför tröjan en liten stund. Där låg han mellan mina bröst och hade det fint och efter en stund vågade han sig ut i världen igen.

Han satte sig tillrätta i mitt knä och satt där, länge. Fortfarande stel och långt borta i fjärran satt han så i femton minuter. Jag kunde peta på honom utan att han reagerade alls, så han måste ha blivit vettskrämd där på golvet.

Har dock hört att det är en försvarsmekanism hos gnagare att "stänga av" så. Spela döda, ungefär. Jag menar, getter fryser ju till och välter sedan stela som lik.

Jag kan dock hälsa att Sixten nu har återhämtat sig helt från traumat i bollen och nu är sitt matglada och lata jag igen :) Allt som behövdes var lite lugn och ro i buren, tv och torkad frukt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0