Begreppen måttlighet och balans

Balans är lika med välmående (?), och är något som de flesta av oss hela tiden söker i tillvaron. Men helt ärligt, hur många kan uppriktigt säga att de lever ett balanserat liv? Jag kan ärligt säga att min balans är åt helvete, de flesta dagar i alla fall. Jag har problem med prioriteringar och alltid är det något som blir lidande. Idag är det måttlighet exempelvis. För hur många ägg är okej att äta på en dag? Jag har redan passerat den gränsen och klockan är inte ens 11. Det där med kaffe är också knepigt, likaså tv-tittande och pluggande. Choklad ska vi inte nämna.

Moving on...

Jag önskar att jag kunde komma igång med träningen ordentligt igen, men åh nej; det finns andra saker som kommer före. Hur kan en diskmaskin bräda motion? Samtidigt som hemtentan brädar både dammsugaren, gymet, sömnen, vännerna och Tim.

Jag önskar att jag kunde hitta en bra balans på skola, jobb x2, familj, pojkvän, vänner, träning, hobby och fritid. Hur lyckas folk? Just nu lever jag bara med näsan ned i min kalender. Det som inte står uppskrivet där excisterar i stort sätt inte. Rättare sagt, jag kommer inte ihåg det om det inte står där.

Nä, jag är inte bitter! Jag är student, jag ska fundera, filosifiera och reflektera på heltid; men helst med måttlighet givetvis. Allt ska vara måttligt, måttligt som egentligen bara är ett annat ord för lagom. Lagom som i sin tur egentligen inte är så jävla bra, för vem vill vara lagom? Man måste ju vara något mer för att kunna utmärka sig, för utmärker man sig inte riskerar man att stå kvar på samma utnötta plätt och bli förbisedd och till sist bortglömd.

Förstår ni problematiken?!

Jag börjar mer och mer hålla med Siddhartha Gautama om att livet faktiskt bara är ett enda lidande. Lite som en bestraffning faktiskt. Sen har jag även kommit fram till att svaret på allt inte är 42. Det är inte det. Och oundvikligen, vad är då meningen med livet? Ja inte är det 42 och inte är det ägg och kaffe heller! Så vem vet? Inte jag.



Kommentarer
Postat av: L

Hahahaha... Ingen klarar av den balansen till fullo. Det är därför man stressar. ;) Men vafaan... Du ska träna, helst två timmar om dagen, du ska plugga; helst åtta timmar om dagen, du ska extrajobba; helst två timmar om dagen (MINST!), Du ska hinna fika och prata med dina vänner utan att dra på dig ett extra gram (2timmar), du ska hinna umgås med släkt; vilket kräver MINST 3 timmar, du ska fixa dig fin - smink, hår, dusch, rakning av diverse kroppsdelar vilket tar 1.5-2 timmar, du ska diska, plocka, dammsuga, laga mat, äta mat vilket tar ca 2 timmar. Hur många timmar blir det?



Typ 22.5 timmar... Så på ett dygn har man tid att sova 1.5 timma och du har inte hunnit träffa din kille, ha sex eller ens pilla på dig själv.



Fifaan...



Det är ju bara att se till att få det att funka. Men prioritera bort... Allt är inte så viktigt som samhället säger.

2011-03-14 @ 13:46:29
Postat av: Pappa

Snart blir det ljusare !! Sommartid om två veckor. sk. Oxveckor nu.

2011-03-14 @ 16:36:33
Postat av: Lars Olov Sjöström

Hej!

Hemtentor kan vara svåra prövningar och jag känner igen mig i beskrivningen i bloggen. Dessutom känner jag igen avhandlingen om modernitet som ingick i hemtentan. Aldrig kunde jag väl tro att min avhandling skulle användas för att plåga studenter! Ha det gott! Lars Olov Sjöström, Holmsund och Stockholm

2011-03-15 @ 10:43:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0