Åh soliga morgon!

Eller inte. Här skiner ingen sol kan jag tala om! Jag har en lampa, en Ikea-lampa och den är kass. Men skit samma, det är inte det jag ska beklaga mig över här nu. Jag vet att jag sa att vi höres senare på vårkanten, men nu är det faktiskt så att jag sitter med hemtentan. Den suger, och då måste jag få skriva av mig. Men det kanske inte var så svårt att lista ut? Eller, hemtentan suger inte egentligen; jag har bara svårt att komma in i den ordentligt. Jag ser inte vilken väg jag ska ta mig igenom den, och det känns jobbigt just nu. Ursäkta mitt halvlama försök till att vara positiv.

Eftersom jag vet att ni är nyfikna på vad jag egentligen beklagar mig över så ska jag här delge en fjärdedel av hemtentan:

Fråga 1

I Birger Vikströms bok om Stenliden framträder ett lokalsamhälle med få direkta kontakter med omvärlden. Däremot har olika medier vunnit insteg i invånarnas dagliga liv, och genom Orvar Löfgrens text kan vi ana hur vissa av dessa medier så småningom kommer att påverka livet i Stenliden.

Ert uppdrag blir att gå till :

http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:140653/FULLTEXT01

(Eller googla på Lars Olov Sjöström, ”Modernitet i det traditionella: Kulturbyggen och gränser inom ett nordsvenskt område”)

På den adressen hittar ni ett PDF-dokument som innehåller Sjöströms avhandling om en bygd i det landskap – Västerbotten – som Vikström växte upp i. Utgå ifrån begreppen ”disembedding” och ”re-embedding” (se Hylland Eriksen!) och försök – genom att göra STRATEGISKA NEDSLAG i Sjöströms långa avhandling – att redogöra för hur medieutvecklingen har påverkat hur invånarna i ”Stenliden” förhållit sig till omvärlden. Hittar ni en rak linje – från disembedding till re-embedding – eller bör utvecklingen snarare förstås som en process i flera steg?

Här är det naturligtvis omöjligt att ge en ”faktisk” eller ”sann” bild av denna utveckling, men med utgångspunkt i Sjöströms mycket omfattande studie kan ni avgränsa ett delområde eller en specifik fråga – och på så sätt ändå kunna ge en UNDERBYGGD bild av hur medialiseringen påverkat svensk landsbygd.



Så det var fråga 1 det. Den kortaste av de 4 frågorna. Visst ser den smarrig ut? Kanske kan ni nu förstå att jag kämpar lite med att få den att se rolig och intressant ut? Jag har till den 28/3 på mig, det kan gå. Eller, det måste gå; men jag hoppas att det går bra. Ne, nu ska jag sluta slingra mig! Dags att ta tag i skiten, åtminstone börja...

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0