Essän

Tjoho Tjohej!! Idag skrev Sofia och jag klart vår essäääää!! :D Vi lyckades till sist få ihop 8 sidor med relevant text, och det var minsann ingen barnpannkaka..

Den är alltså inskickad en HEL dag innan deadline och förhoppningsvis kommer vår handledare inte att ha några större invändningar, för det har han inte haft hittills. Han har iof inte sagt ett skit, men men, det är irrelevant. Det värsta är över och nu längtar jag bara efter ett underbart "jullov" och en fin vecka i Holland!

Jag vet att ni är nyfikna på vad som faktiskt står i den så omtalade och bitvis fruktansvärda essän, så därför är jag så snäll och klistrar in vår sammanfattning. Läs och.....ja......läs.


Sammanfattning:

Det som förenar Giddens, Asplund och Mead är deras försök att förklara att människans identitet är under ständig förändring, men också vad som påverkar denna förändring. Mead framhåller rollspelandets betydelse för individens egen insikt om sig själv i förhållande till andra, och hur det ständigt sker en förändring i utvecklandet av dessa roller. Asplund å sin sida menar att det är möten mellan människor som bidrar till förändringen av identiteten medan Giddens vill peka på reflexivitetens relevans för identitetsskapandet.

De är mer eller mindre överens om att individen hela tiden måste ses i relation till samhället, och att medvetandet och personligheten, liksom hela identiteten, är en produkt av social integration.  Människan formar samhället och samhället formar människan.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0